2017. március 5., vasárnap

Tanári kompetenciák és a technológia

Ahogy a tudományok, a technológia, a világ fejlődik, nagyon fontos, hogy az oktatásnak is fejlődnie kell. Az oktatás ma talán még nagyon hasonló ahhoz ahogyan nagyszüleink is tanultak, de a következő pár évtizedben (évben) sok minden meg fog változni. 

Ezt mutatja például a következő video. Angol nyelvtudás szükséges!

Ahogy a videóban is láthattuk, az oktatás, a tanulás, az információszerzés módja nagyon sokat változik a technológia fejlődésével. 

A tanári kompetenciaterületek egyike a szaktudományi, szaktárgyi és tantervi tudás integrálása. A tudományok folytonos fejlődésével a tanárnak is lépést kell tartania, támpontot kell nyújtania a diákoknak is, hogy tudnak egy témában tovább fejlődni, hol tudnak utánanézni dolgoknak, milyen források megbízhatóak az interneten. Emellett a tanárnak magának is nagyon fontos, hogy tudomást szerezzen szakterületének fejlődéséről, a legújabb felfedezésekről, a megdőlt vagy bebizonyított elméletekről. Ma már a legtöbb tudományágban vannak interneten is elérhető folyóiratok, így könnyű ezeket az információkat megszerezni.


A tanulási folyamat szervezése és irányítása
A technológia fejlődésével a diákoknak egyre több lehetősége van a tanulásra, így a tanároknak is nagy felelőssége lesz abban, hogy a tanulást irányítsák. Segítheti a kommunikációt online tanterem kialakítása, ahova a tanárok feltölthetik a házi feladatot, az óra anyagát, a diákok feltehetik kérdéseiket. Emellett az egyéni tanulást a differenciált feladatok adása is segítheti. Ma már vannak olyan programok, melyek az adott feladatra adott válasz alapján jelölik  ki a következő feladatot. Így mindenki a maga szintjéhez méltó feladatokat tud elvégezni, így a maga tempójában fejlődhet.

Érdemes lehet azt is figyelembe venni, milyen közel kerülnek más nemzetek, más kultúrák egymáshoz. Így akár a nyelvtanulást az adott nemzethez tartozó tanárok, vagy diákok is segíthetnék. A történelemről, kultúráról is sokat tanulhatnának a külföldi kapcsolatok segítségével, és nagyon sok helyen lehet megtámogatni a tanulás folyamatát a technológia által segített szemléltetőeszközökkel, így nem kell csak megtanulni, hogy néz ki egy papucsállatka, vagy mi is a kvantumfizika, hanem látni is lehet.

Persze nagyon sok tényező gátolja a technológia integrálását az oktatásba, de egyre több lehetősége van a tanároknak, amiről talán nem is tudnak, de nagyon megkönnyíthetik a diákok iskolai éveit és az életben való boldogulását is.