2017. március 6., hétfő

Tanuljunk újra gondolkodni?

Az információtechnológia fejlődésével megnövekedett a felénk áradó információk száma, egyre több ellentétes információt kaphatunk. Ezért nagyon fontos, hogy mindenki megtanuljon jó kérdéseket feltenni, meglássa melyek azok a lényeges pontok, melyek segíthetnek egy döntés meghozatalában, ha szembe kerül egy problémával, tudja, hogyan kell azt megoldani. Mivel ennyire alap készséggé vált a kritikus gondolkozás, szükséges, hogy iskolákban is neveljük erre a gyerekeket.

De hogyan tudjuk ezt megtenni?

Talán kicsit elfogult vagyok, de úgy gondolom, a kritikus gondolkozást, a problémamegoldást legjobban a matematikával tudjuk fejleszteni. Fontos lenne, hogy több matematikai logikát tanítsunk az iskolában, ez sajnos még nem eléggé része a tantervnek, pedig nagyon sokszor akár be is csapják az embereket, egy rosszul használt következtetési relációval vagy egymást kizáró eseményekre való hivatkozással.

A vitakészség fejlesztése is segítheti a kritikus gondolkozást. Sok témakört fel lehetne az iskolában dolgozni ilyen formában. A vitatkozás segíti a gyors szemléletváltás képességét, illetve a jól felépített érvelést.

A probléma megoldást talán az olyan feladatok segítik a legjobban, melyben az embernek eltérő környezeti hatásokra kell válaszolniuk, illetve ki kell szakadniuk megszokott környezetükből. Ezt nagyon sok féle módon meg lehet valósítani az iskolában. Fontos szerepet játszhat a drámapedagógia bevezetése az iskolai mindennapokba, ahol a gyerekek tényleg kipróbálhatnák magukat mindenféle – elképzelt – szokatlan szituációban. De akár egy tábort egy erdei iskolát is meg lehetne szervezni úgy, hogy ott a diákoknak számukra szokatlan feladatokat adunk. Ez lehet a tábor szervezése maga, az erdőben való tájékozódás és határ a csillagos ég!

Pár szót szeretnék szólni a projektmódszerről is. Ha projekt módszerrel dolgozunk fel egy témát, azzal szinte minden a 21. században hasznos készséget fejleszteni tudunk. Egy projektmunka készítéséhez elengedhetetlen a technológia ismerete, a kommunikáció, az információfeldolgozás és a kreativitás, a problémamegoldás és gyors döntéshozatal. Ezt külföldön már nagyon sok helyen alkalmazzák, remélem hazánkban is egyre inkább elterjedt lesz ez a fajta tanítási mód.

Végül egy videó melyben megláthatjuk, hogy vélekedik egy népszerű sorozat kicsit fura-zseni szereplője a kritikus gondolkozásról. Habár talán túlzás lenne azt állítani, hogy a bűvésztrükkök gátolják a gyerekeket abban, hogy kritikusan gondolkozzanak, mégis azon érdemes elgondolkozni, mennyi sok hétköznapi apróság van, melyet ha jól vagy rosszul alkalmazunk a jövő generációkat segíthetjük vagy éppen gátolhatjuk abban, hogy megállják a helyüket a világban.