2017. április 1., szombat

Szófelhők használata

A következőkben egy újabb lehetőséget fogok bemutatni, mellyel érdekesebbekké tehetjük a matematika órákat. Ez a szófelhő.

Sokszor álmélkodva néztem szófelhőket, melyek különböző témákat foglalnak össze, a leggyakrabban a témához kapcsolt kifejezéseket egy szép képbe rendezik, ahol a fontosabb szavak, feltűnőbbek, nagyobbak, míg a kevésbé fontosak a nagyok között szépen kitöltik a helyet. Mint kiderült ilyen szófelhőket én is tudok csinálni, több program is áll a rendelkezésemre.

A szófelhő tehát egy szöveg leggyakoribb szavait mutatja meg egy ábrán. A legtöbb szófelhő készítő programban persze be lehet állítani, hogy melyek azok a kötőszavak, melyeket nem szeretnénk megjelentetni, sőt vannak olyan programok is, melyek automatikusan kiszűrik ezeket angol nyelvű szöveg esetén. Tehát nincs más dolgunk, csak bemásoljuk a szöveget, és máris megkapjuk a szófelhőnket.

De hogy lehet mindezt használni a matematikaoktatásban?

Ismeretek összegzése

A szófelhő segítségével összegezhetjük egy adott témában a leggyakrabban használt fogalmakat. Ezt akár a tanár is elkészítheti a tanult tételek, definíciók segítségével, így a gyerekek a szófelhő átnézésével végig tudják gondolni, minden fogalmat értenek e, mit kell még átnézniük. Egy másik lehetőség, hogy a gyerekeket kéri meg a tanár, hogy küldjék el neki pár mondatban, mi az amit úgy érzik, hogy az adott témában megtanultak, ezekből lehet szófelhőt készíteni azután.

Szófelhő készítése kifejezetten hasznos lehet emelt szintű érettségire készülő osztály esetén, hiszen így megláthatjuk a legfontosabb fogalmakat, melyeket a tételek kidolgozásakor figyelembe kell vennünk.

Itt egy példa a prímszámokkal kapcsolatos gyakori fogalmakról:


Word cloud made with WordItOut

Verseny

Ha szófelhőbe rendeztük az adott témakör legfontosabb fogalmait a fent említett módokon, ezt akár egy kvízjáték megszervezésére is használhatjuk. Ekkor mindenkinek meg kell magyaráznia annyi fogalmat az ábráról, amennyit csak tud, a pontok a pontos fogalommagyarázatra járnak. A pontozásba a fogalmak gyakoriságát is be lehet számítani, akár úgy, hogy a gyakori fogalmak kevesebb pontot érnek, hiszen azt többször hallották a gyereket, vagy pont azok érhetik a több pontot, hiszen azok a legfontosabbak. Így a verseny alatt a diákok végiggondolhatják, melyik fogalmakat éri meg nekik elmagyarázni, min érdemes még gondolkozni, mi az amit nem kell annyira pontosan meghatározniuk.

Prezentáció

A diákok maguk is készíthetnek szófelhőket például ha egy érdekes cikket szeretnének megosztani társaikkal, mely új matematikai eredményeket, vagy matematikatörténeti érdekességeket mutat be. Ekkor a cikk alapján elkészíthetik a szófelhőt, amely segíteni fogja őket a cikk bemutatásában.


Matematikatörténet

Habár jelenleg a matematikaoktatás inkább feladatorientált, jó, ha egy kicsit a matematika történetével is foglalkozunk. Ekkor, a matematikatörténeti könyveket, cikkeket feldolgozva meghatározhatjuk, kik voltak a múlt legnagyobb matematikusai, melyek voltak a legnagyobb matematikai felfedezések.
Ha egy adott matematikus egy tételét tanuljuk éppen, ehhez kapcsolódóan a diákok készíthetnek előadás arról a matematikusról. Szófelhők segítséghetik őket abban, hogy meghatározzák a matematikushoz tartozó legfontosabb fogalmakat. Így akár a matematika iránt kevésbé, de a történelmet szerető diákok is aktív részt vállalhatnak a matematika órán.

Végül egy példa Pithagorasz és Euklidesz munkásságából készített szófelhőre:

Word cloud made with WordItOut

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése