2017. április 3., hétfő

Idővonal


A fentiekben egy idővonal segítségével mutatjuk be az empirikus matematika fejlődését. Az idővonalat Koteczki Alizzal közösen készítettük. Célunk alapvetően az volt a feladattal, hogy segítsünk a  diákoknak időben is elhelyezni a matematikai ismereteket, rácsodálkozhassanak, mennyit tudtak őseink,  megéértsék, hogy a matematika tudományának is ugyanazon a fejlsődésen kellett keresztül mennie, mint nekünk az iskolában.
A feladatot kétféleképpen képzelem el:

1. A diákoknak az a feladata, készítsenek egy idővonalat amely bemutatja a matematikai eredményeket a homo sapiens megjelenésétől a Római birodalom bukásáig. Az ismertebb matematikusokat jelöljék be az idővonalon illetve a fontos tételek fogalmak megjelenését is. Az egyes korokhoz csatoljanak videókat, legyenek linkelve információk a matematikusok életéről és a fontosabb tételeiket képekben is mutassák meg.

2. A feladatot fordítva is megoldhatjuk, azaz akár minden évben, akár egy nagyobb tematikai összefoglalás keretében lehet a diákok feladata az, hogy helyezzék el a tanult ismereteket az idővonalon. A tételekhez rendeljenek matematikusokat, linkeljék be azok életét, illetve a tételekről néhány ábrát. Lehetőségük van arra is, hogy videókat, képeket töltsenek fel érdekességekről, az adott tétel alkalmazásairól, ahogy az idővonal azt engedi.

Azért tartom nagyon jónak ezt a két feladatot, mert ez segít a diákoknak abban, hogy képesek legyenek egy kicsit kitekinteni a matematikából, összekapcsolni azt, más tudományokkal, talán elsősorban a történelemmel. Emellett, végig kell gondolniuk, mi a fontos, hasznos információ, kiket érdemes bővebben megemlíteni, kiknek az életét emeljék ki. Tehát rendszerezni kell ismereteiket, meg kell tanulniuk a lényeget megtalálni sok információ között, döntéseket hozni. Úgy gondolom, ez segíti őket abban, hogy kritikai gondolkozásuk feljődjön.
Mivel a feladatot párban kell elkészíteniük, elengedhetetlen a kommunikáció a párok tagjai között. A diákoknak maguknak kell megbeszélni, ki melyik feladatrészt kapja, ki lesz az, aki végiggondolja, melyek a hasznos információk, ki keres linkeket és képeket stb. Tehát nagyon fontos a feladatmegosztás illetve a pontos kommunikáció a pár tagjai között. A feladathoz hozzátartozhat még az idővonal bemutatása a többi diák számára egy tanórán. Ez szintén segítheti a diákok kommunikációs képességeinek fejlődését.
Az idővonalszerkesztő programok ugyan határt szabnak kreativitásunknak, de ezeken a kereteken belül a diákokon múlik, mennyire használják ki a lehetőségeket. Mi például a fenti idővonalon fontosnak tartottuk a különböző korszakok színekkel való elválasztását is. A választott képek, videók sok-sok lehetőséget adnak a diákoknak, hogy egyedi alkotásokat hozzanak létre, és már önmagában a fontos témakörök megválasztása logikusan elhelyezése is úgy gondolom kreativitást igényel.


Összességében úgy gondolom tehát, hogy a matematikában is lehet használni az idővonalakat, ez egy nagyon jó lehetőség bevonni azokat a diákokat, akik egyébként annyira nem szeretnék a tárgyat. Azonban azt is megjegyezném, hogy az általunk használt idővonal alkalmazás csoportmunkára nem alkalmas, ugyanis nem lehet megosztottan szerkeszteni az ingyenes alkalmazást. Ráadásul az idővonal szerkeszthetőségével is akadtak problémáink, így az osztályterembe inkább egy másik alkalmazást vinnék majd be.